Elektrische Dragonfly gaat met full system testing nieuwe fase in

Elektrische Dragonfly gaat met full system testing nieuwe fase in

De elektrische Dragonfly, het emissievrije lichtgewicht vliegtuig in wording van de opleiding Luchtvaarttechnologie van Hogeschool Inholland Delft, is sinds twee weken neergestreken op vliegveld Teuge (Gelderland) voor het uitvoeren van ‘rijdende’ testen. Hierdoor konden tijdens de jaarlijkse Teuge AirFair enkele honderden vliegliefhebbers en -professionals getuige zijn van de eerste publiekelijke taxiproef. Een mijlpaal, omdat project Dragonfly hiermee een belangrijke volgende testfase ingaat. 

Sinds 2019 werken studenten, docenten en onderzoekers van Inholland Delft samen met de luchtvaartindustrie intensief aan het ombouwen van een bestaand vliegtuigje naar een volledig elektrische en emissievrije variant, de elektrische Dragonfly. Kartrekkers van het project zijn Arnold Koetje, programmamanager duurzame luchtvaart binnen Inholland, en Mark Ommert, engineering manager en oud-student Luchtvaarttechnologie. 

“Dit is een toegepast onderzoeksproject, waarbij je als student zelf aan de slag gaat met ontwerpen, bouwen en testen”, aldus Mark Ommert. “Zo leer je omgaan met ontwerpuitdagingen die je alleen in de praktijk tegenkomt. Mooi is daarbij dat we de technologie gebruiken vanuit Nederlandse partijen – de motor komt van Saluqi Motors, de batterijen van ELEO Technologies. Daar leren wij veel van, tegelijkertijd biedt het die bedrijven de kans om te experimenteren en hun theoretische kennis toe te passen.”

Learning by doing

Stefan Meijer is al vanaf zijn derde studiejaar Luchtvaarttechnologie betrokken bij het project, onlangs studeerde hij af en werd vast onderdeel van het team. “In de Dragonfly zitten ontwerpkeuzes van mij die we de afgelopen twee weken hebben getest. Ik heb eerst mbo luchtvaarttechniek in Hoofddorp gedaan en juist die praktische vaardigheden kon ik hier goed gebruiken. Zo mooi dat iets dat jij bedenkt ook echt werkt! We zetten hier de eerste stappen naar een mooiere toekomst en ik vind het fantastisch om daar deel van te zijn.”

’Hopelijk in de zomer van 2023 de lucht in’

Al ruim een jaar werden de losse componenten van het elektrische toestel getest in de eigen Inholland-faciliteiten in Delft. Nu de rest van het vliegtuig eromheen zit, kan er worden uitgebreid naar full system testing. Jesse Kluijfhout, licensed aircraft maintenance engineer, is positief: “De eerste taxiproeven op Teuge zijn veelbelovend. Je merkt aan alles dat er veel aandacht en kennis in zit.” Ook vierdejaarsstudent Bob Bornkamp, verantwoordelijk voor alle bedrading en schakelsystemen, is enthousiast: “Alles werkt! Nu zo veel mogelijk data vergaren en kleine aanpassingen maken, totdat we zeker weten dat we aan alle standaarden voldoen. Daarna high speed taxiën en hopelijk in de zomer van 2023 de lucht in.” 

Duurzaamheid is de toekomst

Het belang van de Dragonfly hangt samen met de grote uitdagingen in verduurzaming waarvoor de luchtvaartsector zich gesteld ziet. “De vraag naar vluchten en vliegtuigen neemt de komende decennia toe, terwijl op de huidige manier doorvliegen op lange termijn onhoudbaar is”, legt Arnold Koetje uit. “Wil de branche blijven bestaan, dan moeten we zoeken naar nieuwe oplossingen. Juist in de kleine luchtvaart liggen veel kansen voor elektrificatie en de technologie die we hier ontwikkelen, kun je over tien of twintig jaar zomaar op grote schaal terugzien. Als hogeschool zetten we daar met dit project een eerste stap in: we doen belangrijke ervaring op, zodat we weten welke onderwijsmodules we moeten ontwikkelen om straks een duurzame toekomst te kunnen ondersteunen.”

Teuge Airport is daarvoor dé locatie. “Wij zijn het epicentrum voor elektrisch vliegen in General Aviation”, zegt luchthavendirecteur Matthijs de Haan. “De Dragonfly past perfect binnen onze ambities wat betreft innovatie, educatie en luchtvaart gebonden bedrijvigheid, en ik hoop dat we samen de branche in beweging zetten.” 

Mooi voorbeeld van vernieuwend onderwijs

Roelof Eleveld, secretaris van het College van Bestuur vindt het project een voorbeeld voor hoe Inholland-onderwijs eruit moet zien. “Het is vernieuwend onderwijs, het gaat uit van maatschappelijke vraagstukken en het zoekt de samenwerking met zowel het werkveld als het onderzoeksveld.” Volgens Han van Kleef, associate lector Innoveren en Ondernemen, moet je het ook samen doen. “Betrek in je onderzoek daarom juist de partijen die niet vanzelfsprekend bij je opkomen, zoals milieubewegingen en bewonersorganisaties. Zij kunnen input leveren die je in de goede richting stuurt.” Echt pionieren, noemt opleidingsmanager Antoine Gerritse dit. “Maar wij rijden wel voorin de trein mee en onze studenten dus ook!” Student Bob Bornkamp knikt bevestigend: “Het is supertof. Hoeveel mensen kunnen nou op hun cv zetten dat ze een aandrijflijn voor een elektrisch vliegtuig hebben ontworpen?” 

Foto : Archie Backx

admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.